U RAZNOVRSNOJ HRANI I SUPLEMENTACIJI
autor: Mr Ph D. Goljić
Djeca u predškolskom uzrastu sve više imaju problem sa pažnjom, dok se kasnije u školi javlja problem koncentracije na času i usvajanje obrazovnih sadržaja
Užurban tempo modernog doba nestrpljivo mijenja sve aspekte društva, pa i porodicu. Prateći trendove, savremena porodična dinamika svedena je na digitalnu komunikaciju i instant obroke, a kvalitetno vrijeme se mjeri brzinom protoka interneta. U domovima u kojima je svakodnevna interakcija opterećena intenzivnim informacijama, djeca u razvoju često imaju problem sa pažnjom.
Djeci nedostaje pažnja
Svakodnevni kontakt djece sa sredinom ima obrazovni i razvojni značaj. Suočeni sa digitalnom ekspanzijom, roditelji ne uspevaju da eliminiraju sve distrakcije. Zato djeca u predškolskom uzrastu sve više imaju problem sa pažnjom, dok se kasnije u školi javlja problem koncentracije na času i usvajanje obrazovnih sadržaja.
Manjak pažnje je simptom, koji se često javlja, ali varira individualno i u zavisnosti od uzrasta djeteta. Teži, klinički oblik je tzv. hiperaktivnost kod djece, što se u kliničkoj terminologiji još naziva i poremećaj pažnje sa psihomotornim nemirom ili ADHD. Samo tokom prethodne dvije decenije učestalost ADHD-a se povećala sa 4,6% na 11% u populaciji od 4 do 14 godina. Roditelji se sve više obraćaju apotekarima tražeći vitamine i minerale kao rješenje ovog problema.
Vitamini i minerali su esencijalni molekuli i najviše ih nalazimo u nutritivno izbalansiranoj i raznovrsnoj ishrani. Međutim, u slučaju kada je izazovno razviti zdrave navike u ishrani, sasvim je opravdana upotreba suplemenata.
Hrana koja sadrži sastojke pogodne za regeneraciju i strukturnu formaciju nervnog sistema su jaja (holin), žitarice cijelog zrna (B vitamini), bobice (antioksidansi), mlijeko i jogurt (kalcijum i vitamin D), kao i posno meso ili veganske zamjene (esencijalni proteini).
Šta kaže nauka?
Posljednjih petnaest godina, u akademskom svijetu iz oblasti pedijatrije, posebna pažnja se posvećuje istraživanju uticaja sigurnih doza suplemenata na razvoj moždanih struktura i poboljšanju kognitivnih funkcija kod djece.
Prema istraživanjima skorijeg datuma, uzimanje suplemenata cinka u preporučenim dnevnim dozama je pokazalo značajne rezultate u poboljšanju simptoma hiperaktivnog sindroma.
Tako je studija iz 2004. godine pokazala da je čak 84% dece sa dijagnostikovanim poremećajem pažnje u školi imalo niži od normalnog nivoa gvožđa. Međutim, prije suplementacije gvožđem potrebno je uraditi laboratorijsku analizu krvi na ovaj mineral.
Dodatno, pokazalo se da vitamin C može doprinijeti smanjenju simptoma sindroma hiperaktivnosti i poremećaja pažnje. Poznato je i da ishrana bogata omega-3 masnim kiselinama ima klinički dokazan pozitivan uticaj na formiranje moždanih struktura kod djece tokom prve dvije godine života.
Pojačana doza vitamina B6 ima pozitivno dejstvo na razvoj nervnog sistema kod djece. Folnakiselina, s druge strane, korisna je kao stimulator opažajnih procesa kako kod djece, tako i kod odraslih.
Studije su pokazale da čak 72% djece sa ADHD dijagnozom ima manjak magnezijuma. Kod male djece, magnezijum se eksplicitno troši na intenzivne aktivnosti kojima su djeca sklona.
Vitamin D igra esencijalnu ulogu u razvoju kostiju i imunološkog sitema kod mladih ljudi. Novije studije opravdavaju uzimanje ovog vitamina za pojačanje kognitivnih funkcija.
Vitamin E je moćan antioksidans i utiče na zaštitu nervnih ćelija od oksidativnog stresa, izazvanog lošom ishranom ili življenjem u zagađenoj sredini.
U apoteci možemo naći niz kombinovanih proizvoda sa ovim sastojcima. Prilikom odabira suplementa potrebno je posavjetovati se sa farmaceutom o kvalitetu sirovina, prisutnoj dozi nutrijenta, kao i o izbalansiranosti sastojaka u proizvodu.
Betty.ba